Najpopularniejsze porty morskie w Polsce
2022-08-02 / Facebook

Jedną z atrakcji dla osób odwiedzających Pomorze stanowią porty. Wśród turystów są miłośnicy, którzy oprócz plażowania i kąpieli w morzu, lubią podziwiać kutry rybackie, jachty, statki pasażerskie oraz poznawać, jak wygląda życie w portowym mieście. Wspominamy 5 najpopularniejszych z nich.

1. Port w Gdyni.

Jest trzecim co do wielkości portem morskim w Polsce. To port handlowy, specjalizujący się w przeładunku drobnicy. O jego znaczeniu w dużym stopniu decyduje znakomite usytuowanie geograficzne. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi. Powstał w 1923 roku. Miał być niewielką przystanią, miejscem dla małych okrętów wojennych oraz dla rybaków. Jednak rozrósł się do tego stopnia, że szybko stał się konkurencją dla innych portów w kraju. To tu, zatrzymywały się wszystkie niemieckie pancerniki podczas II wojny światowej. W tym czasie przeżył on jednak niewyobrażalne straty. Pomimo tego, bardzo szybko się podniósł. Strategia rozwoju zakłada jego dalszy rozwój jako portu uniwersalnego, zdolnego do przyjmowania największych statków kontenerowych, masowych i pasażerskich zawijających na Bałtyk.


Port w Gdyni

2. Port morski w Gdańsku.

Jest położony na Martwej Wiśle nad Zatoką Gdańską i jest największym z bałtyckich portów. Powierzchnia portu obejmuje 3248 ha lądu, a łączna długość nabrzeży wynosi 23 700 m. Port, co roku bije rekordy przeładunkowe. Ciekawostką jest fakt, że pierwszy port – tak zwany grodowy – został zbudowany jeszcze w X wieku. Dlatego też cała historia portu morskiego w Gdańsku jest długa, barwna i burzliwa. Już w średniowieczu, był niezwykle istotnym ośrodkiem handlowym w obrębie morza bałtyckiego. Podczas II wojny światowej uległ zniszczeniu i dopiero w latach 70. doczekał się ponownego rozkwitu. Jego znaczenie znowu wzrosło. Od tego czasu rozwija się z roku na rok. Jest jednym z czterech portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej Polski, a w 2020 roku awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając nawet port w Genui i Dunkierce.


Port w Gdańsku

3. Port w Kołobrzegu.

To port handlowo-rybacki posiadający marinę jachtową i pełniący także funkcję pasażerską. Leży na obu brzegach rzeki Parsęty. Od zawsze pełnił ważną funkcję regionalną. Teraz jest także jednym z najbardziej lubianych portów przez turystów. Chodzi przede wszystkim o tak zwaną część pasażerską. Jest ona osłonięta przez dwa ogromne falochrony, po jednym z nich można spacerować. Dodatkową atrakcją jest latarnia morska, Muzeum Minerałów oraz Miasto Myszy – niezwykła interaktywna wystawa, gdzie można zobaczyć ponad 500 żywych myszy w baśniowej scenerii. Port handlowy to cztery nabrzeża: Węglowe, Zbożowe, Koszalińskie i Słupskie. Ich całkowita długość to 668 m. Na jego terenie znajdują się magazyny, hale, place składowe, bocznica kolejowa, a także odpowiednie urządzenia służące do przeładunku, np. dźwigi, ładowarki, sztaplarki, ciągniki, a także dwa, zabytkowe elewatory zbożowe. Dalej ciągnie się port rybacki oraz jachtowy.


Port w Kołobrzegu

4. Port rybacki w Helu.

Jest cywilnym port morskim nad Morzem Bałtyckim, w południowej części Mierzei Helskiej. Został wybudowany w XXI wieku przez rząd pruski. Pierwotnie przystań kutrów i łodzi rybackich osłaniał falochron o konstrukcji drewnianej. Dopiero lata 20. XX wieku doprowadziły do przebudowy. Na jego terenie znajdują się przedsiębiorstwa połowowe oraz budynki i hale niezbędne do funkcjonowania przetwórstwa rybnego. Cumują tam kutry, łodzie rybackie, wodoloty i statki wycieczkowe. Jest również przystań jachtowa. Przy wejściu do portu znajduje się krzyż wotywny z napisem: "Ten krzyż nadzieją tych braci, którzy wyszli w morze, a nie wrócili i tych, którzy wychodzą, aby szczęśliwie wracali".


Port w Helu

5. Port morski w Świnoujściu.

To polski port morski położony nad Zatoką Pomorską, na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego, na wyspach Uznam i Wolin. Razem z Portem w Szczecinie tworzy jeden z największych na Bałtyku zespół portowy. W skład poru Świnoujście wchodzi przystań jachtowa (funkcjonuje przez cały rok wraz z możliwością zimowania jachtów), terminal pasażerski oraz nabrzeże przeładunkowe. Wejście zabezpieczają dwa falochrony. Świnoujski port to największy w Polsce terminal promowy, pod względem zawinięć promów i wielkości ruchu pasażerskiego i towarowego. Przystosowany jest do przeładunku w systemie ro-ro wagonów kolejowych, naczep, samochodów ciężarowych, a także do obsługi ruchu pasażerskiego do Szwecji.


Port w Świnoujściu